Annons:
Etikettfeministisk-vetenskapsteori
Läst 1140 ggr
Zepp
10/22/16, 10:04 PM

Yasri Khan och annat!

Iallafall.. jag som själv räknar mig som feminist.. manlig sådan ioförsej!

Vill höra/läsa om vad andra feminister anser om tex om Yasri Khan och hans inlägg?

http://www.expressen.se/debatt/miljopartiet-drivs-i-en-ohalsosam-riktning/

Personligen så tror jag att han i själva verket är en rätt hyvens man.. men har missat något vesäntligt i den svenska kulturen?

Dvs vi är rätt extrema.. iomed att vi inte tillåter någon som helst mannmån.. iallafall inte i offentligheten!

Denna icke mannamån inbegriper således oxå kvinnor.. det är rätt extremt sett i världsmåttstock!

Personligen är jag rätt stolt över denna extremism.. fast här är det nästan normalt.

Han får hur som helst slippa att ta kvinnor i hand om han vill, jag har heller inget problem med att anamma andra länders synsätt när jag vistas där även om de skulle kunna vara lite besvärligt för mig.

Problemet som han inte uppomärksammat och MPs ledning är väl att vi är rätt extremt jämlika.. iallafall på papperet.

Dvs vad du gör i din vardag är en sak för ditt eget samvete.. skall du företräda ett parti i Sverige som dessutom framställer sig som feministiskt så får du inte göra skilland mellan man eller kvinna!

Om jag missat något vesäntligt så får ni gärna framföra detta.. tills annat så framhärdar jag i min extrema synpunkt på att män och kvinnor skall behandlas lika.. gäller således oxå att ta i hand!

Jisses altså, hur kan ta i hand bli så politiskt och religiöst laddat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
10/23/16, 4:14 PM
#1

Är den här sajten helt död eller?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[postmortum91]
10/24/16, 12:54 AM
#2

Jag håller med dig. Vad är han minister inom? Om han är för jämställdhet tycker jag det är opassande att han är det oavsett om det görs på fritiden eller ej. Religionsfriheten borde inte få ta över våra andra grunder. Man får tro vad man vill, men att utöva sin religion borde bli en större diskussion även inom feminism.

hankans91
10/24/16, 12:38 PM
#3

Yasri Khan fick lämna miljöpartiet av fler orsaker än att han vägrade skaka hand med kvinnor.  Hans åsikter överensstämmer helt enkelt inte med miljöpartiet. Har han något miljöintresse egentligen som är miljöpartiets kärnfråga?

https://www.youtube.com/watch?v=XHiW5dLitek

https://www.youtube.com/watch?v=xmXRx336MyQ

https://www.youtube.com/watch?v=1xHn1iXj-J4

Zepp
10/24/16, 8:10 PM
#4

# 2

Han var föreslagen som ledamot av MPs partistyrelse.. och detta då på rätt goda grunder vad jag förstår, dvs han förefaller ha gjort en hel del bra arbete, vad gäller inom den muslimska gruppen och deras integration i det svenska samhället?

#3

Att sväva på målet i litta olika frågor om olika länders regimer o sånt  är sällan något man blir petad för.

I så fall borde Lövfen bli petad iomed att han rest till Saudiarabien.. tillsammans med ledande företrädare för svenska globala företag!

#2 #3

Att vi har affärer med olika länder, en del diktaturer, andra patriarkalt Muslimska är något jag tror Svensk befolkning har synpunkter på.. men i slutändan så ser man nog mest till jobben och sysselsättning!

För då skulle vi överhuvdtaget inte ha blandat oss i Afghanistan, Irak samt Kurdistan heller.. för att inte tala om USA.. en av våra stora handelspartners som krigar lite var som helst på jorden.

Det är lite så att om inte vi säljer vapen, lastbilar, gruvutrusning, oljeutrustning så gör bara någon annan det i stället?

Take it or leave it.. nu försöker vi sälja både JAS och Ubåtar till Indien.

Däremot.. om man på hemmaplan visar att man gör skillnad mellan män och kvinnor.. då j*vlar åker man ut fortare än kvickt, ur ledande politiska församlingar.

Dvs då visar man.. iallafall i ett svenskt perspektiv att man inte företräder hela befolkningen.. vilket man bör göra som ledande politiker!

Finns två andra grejer där man oxå kan åka ur, dels att man bjussar på alkohol för skattemedel eller har j*vligt höga resekostnader!

Jantelagen kan ha sina fördelar oxå.. dvs du skall inte vara förmer än någon annan.. helst inte allt för förmer än de som betalar skatten/står för utgifterna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hankans91
10/24/16, 11:04 PM
#5

#4 Jag håller med dig jag tycker heller inte om att Stefan Löven åker till Saudiarabien som är ett land med dåliga mänskligarättigheter i synnerhet för kvinnorna där. Men tyvärr styr ekonomin mycket Stefan Löven kan ju inte låta vår ekonomi förfalla heller:/. Men påsikt när oljan fasas ut så kan man pressa Saudi mer som är det landet där fanatismen i Islam gror mest.

Zepp
10/24/16, 11:24 PM
#6

Jag har personligen inget problem med att Lövfen åker till Saudiarabien.. och försöker uppreglera våra handelsförbindelser med dessa!

Det är en del av hans jobb och de flesta andra länder i världen är annorlunda än hur vi funkar här hemma.

Samtidigt så har vi andra i regeringen/ledande partiföreträdare som knappast sticker under stol med vad vi tycker om mänskliga rättigheter och emancipation.. de.. läs Margot Wallström som fått mycket skit för detta!

Och då har jag inte ens nämnt Göran Perssons resa till Kina!

Skulle vi bojkotta alla länder som inte är som vi så fick vi snart samma scenario här som i Nordkorea!

Dvs totalt isolerade och ett av världens fattigaste länder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Rebexi
11/18/16, 12:43 PM
#7

Jag tycker alla har rätt till sin egen kropp oavsätt om det gäller religösa anledningar eller ej, så tycker det är självklart att han inte måste skaka hand med kvinnor om han inte vill. Förstår inte varför det blev en så stor grej.

Måste bara fråga, vad är/betyder "mannmån"?

Zepp
11/18/16, 5:04 PM
#8

Tycker heller inte att det är en så stor grej att han inte vill ta främmande kvinnor i hand!

Problemet är väl snarare om man blir föreslagen till att bli en viktig person inom ett uttalat femenistisk parti?

Då går det lixom inte ihop!

Om han hade vägrat att ta någon som helst person i hand så hade det varit lite udda, men inte lika kontroversiellt!

Vad glad jag blev på den frågan-.. mannamån betyder helt enkelt att alla skall behandlas lika.. ingen skall ha någon fördel.. vare sig man är rik, fattig, kvinna eller man.. alla skall behandlas rika!

Motsattsen är alltså mannamån, där vissa får fördelar av litta olika orsaker!

Hur som helst, mannamån är ett väldigt starkt begrepp och är sedan några hundra år en vesäntlig del av dsk "svenska värderingarna"!

Rent krasst, det avspeglar sig i svensk lag.. som den avspeglar allmogens värderingar!

Det enklaste uttrycket är att alla är lika inför lagen.

Ett nyare och modernare uttryck är att vi alla är jämlika!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rebexi
11/18/16, 6:15 PM
#9

#8 Problemet är väl snarare om man blir föreslagen till att bli en viktig person inom ett uttalat femenistisk parti?

Jo, det såklart, miljöpartiet (och andra partier) får ju faktist bestämma hur de vill "presenterar" sig och vilka de vill ska vara partiets ansikte utåt. 

Sen tycker jag att det blir stor skillnad beroende på varför den "regeln" finns. Om det är pga att kvinnan (eller mannen) anses vara lägre ställd så står ju personen som följer den "regeln" för det. Man kan ju faktist välja att man inte står för vissa saker som brukar finnas i sin religion. Men är det för någon helt annan anledning så verkar det väll bara mest konstigt för man inte är van med det. Bara man visar respekt på något annat sätt då. (Jag tänker en handskakning lite som en gest av respekt). 

(ang mannamån) Ok, då förstår jag. Då är jag också glad att vi är lite "extrema" här i Sverige, men det känns ju helt självklart när man har växt upp med det synsättet/i denhär kulturen :)

Zepp
11/18/16, 6:58 PM
#10

Uhm.. inne på samma grej.. uppväxt i samma extrema tänkande/uppfostran!

Och allt detta har så klart sina historiska rötter!

Nu kommer en utläggning enbart för historiskt intresserade, ni andra kan skifta till ett annat forum/annan tråd!

Iallafall,, vi här uppe i den kalla ofruktbara Norden, skilljer oss till stora delar från tex den mer tempererade fruktbara sydliga delen av Europa.

Hur som helst, Sverige består mest av skog och sjöar samt kust.. j*vligt svårt att producera något överskott på grund av de förutsättningarna!

Såå.. stora delar utav landet har sedan flera hundra år befolkats folk som levt ur hand i mun,, dvs vi har alldrig haft en adel som lag stora delar utav landet under sig.. mest på våra slätter!

Iomed det så har en j*vlgt stor del av befolkningen varit självägande bönder.

Till skillnad från sydligare länder så har bönderna varit en eget stånd i riksdagen, det fjärde ståndet!

Inte nog med detta.. iomed att självägande bönder varit så stor del av befolkningen/ett eget stånd i riksdagen.. utgjort den militära basen för nationens försvar så har kungamakten kunnat balansera inflytande och ambitioner.. för egen/nationens del.

Mest troligt så var det hur som helst skillnad mellan män och kvinnor på den tiden.. det är lixom få som tvekar på detta samt husbondestadga!

Husbondestadgan.. dvs vår lag på den tiden, var ett uttryck för den tidens patriarkala förhållanden.

Dvs husbondens inte bara rätt utan även skyldighet att tukta och styra alla medlemmar i sitt hushåll, för samhällets bästa och enligt prästernas förkunnelse.. för gud, konungen och fosterlandets bästa!

Jisses altså vilket stenhårdt styre.. likt förbannat så har det sipprat ner till i dag!

Dvs det som förr handlade om att fri män var lika inför lagen.. det har nu blivit att alla är jämlika!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: