Annons:
Etikettfilm
Läst 1329 ggr
Neooan
3/11/17, 12:40 PM

Lyfta upp alla icke vita, cis, hetero män

Tänkte det hade varit intressant att starta en tråd bara för att lyfta upp alla som inte är vita, cis, hetero män i film! Så om du har någon film som är A-märkt eller som du tycker lyfter till exempel kvinnor, HBTQ+ medlemmar eller andra så bara släng in en kommentar, kan även vara intressant regissörer eller manusförfattare.  För det är dags att ta utrymme, men även hjälpa varandra med tips på filmer där det inte enbart är män i huvudrollen…

En film som jag tycker passar bra in är Pitch Perfect, även om det ofta in är den genren film jag ser på. För den lyfter upp en grupp kvinnor som har annat mål än att göra något för män och att de håller ihop som grupp, även om det också blir lite kärlek…

Annons:
Persifone
3/14/17, 5:53 PM
#1

Väldigt bra idé! Jag älskar Pitch Perfect, även om det inte är den kategori av film jag brukar kolla på.

Jag såg nyligen filmen Hidden Figures (Dolda tillgångar), fruktansvärt gripande och bra!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[postmortum91]
3/24/17, 11:33 PM
#2

Hunger games filmerna bryter många könsroller och har 50 % av både män och kvinnor och görs ingen skillnad när det kommer till vem som är bäst på att slåss, överleva, leda etc

Monchalo
5/14/17, 12:35 PM
#3

Omar Little i The Wire … Kommer ihåg moralpaniken som starta när serien började rulla på tv i USA. Det bröt mot alla comfort zonen med den rollen. Han var homosexuel, kriminell, Afroamerikansk och hela seriens hårdaste typ, så hård att han levde på att råna knarklangare.

vendelay
5/24/17, 9:08 PM
#4

Master of none tycker jag är bra. Handlar om en man som bor i USA men har indiskt påbrå och det handlar bland annat om vardagsrasism men är alltid väldigt kul osv. Tas också upp lite om svarta och kvinnor. Finns på Netflix 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
5/26/17, 8:36 PM
#5

Anne with an E, serie på netflix.

Upp till toppen
Annons: