Annons:
Etikettmassmedia
Läst 886 ggr
Shadowone
2017-03-23 18:01

Kvinnor väljs bort ur historieböckerna

Förlåt mig allihopa om jag valde massmedia. Jag blev i chock när jag hittade denna artickeln i SVT nyheterna eller vad jag än ska kallla det. Det handlar om Kvinnor väljs bort ur historieböckerna. Alltså i skolor liksom att böckerna har mest handlingar om män och det har nog funnits sen skolan startades här i landet. Men att ett fåtal kvinnor nämns i alla fall. Men ändå tycker jag att det är taskit att skolverket inte har mer historer på kvinnor. Till exempel kvinnor som var ute på krig, slagfältet eller de bortglömda krigarna och mycket annat som har med den historiska samhället att göra.

Ni hittar mer på denna länk jag har klistrat in. Ni får tycka till vad ni vill.

http://www.svt.se/kultur/forkrossande-majoritet-av-man-i-historiebockerna

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Annons:
[EM L]
2017-03-23 18:07
#1

Tycker det är bedrövligt!

När vi läser historieböckerna så är det 1 av 10 kvinnor.

[NeferNefer]
2017-03-23 18:09
#2

Jodå, det visste jag om. Det känns som att kvinnor utesluts med flit. Osnyggt beteende.

En annan sak som jag tycker är fel är att det är sånt stort fokus just på krig och slag samt kungligheter i historieböckerna.

Shadowone
2017-03-23 18:10
#3

Tycker det ska bli en ändring på det. Ha fler kvinnor i historier. För det finns många historier man missar tycker jag. Eller försöker skolverket göra könsskylnad igen. Det hoppas jag inte.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Carmarino
2017-03-23 18:36
#4

Alexandra von Schwerin, som är slottsfru på Skarhults slott i Skåne, har jobbat länge för att lyfta fram kvinnorna i historien. Hon har bl.a. skrivit boken "Den dolda kvinnomakten". Det finns även en utställning med detta namn på slottet. Just nu är det stängt för säsongen, men utställningen startar igen den 4 maj 2017. Både utställningen och boken är mycket intressanta, så har ni möjlighet - gå och se den, och/eller läs boken.

Hon har även gjort sex kortfilmer om kvinnohistoria. Dessa filmer är tänkta att användas i skolundervisningen för mellan- och högstadiet. Detta för att, som hon skriver, "I en alldeles nyutkommen historiebok för åttondeklassare nämns tex fler nazister vid namn än kvinnor". Filmerna finns även textade på engelska.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tarantass
2017-03-23 19:06
#5

Bra tips både #0 och #4!

Jag kände också till det här (liksom #2, som jag håller med även i övrigt). För att jag är intresserad av frågan och har sökt kunskap – och för att jag hade tur med vilka kretsar jag hamnade i när jag växte upp.

Vet inte om jag ska vara glad för att det trots allt rör på sig, eller skrämd av att unga människor fortfarande växer upp utan att få veta detta.

Tvåhundra år av aktiv medveten kamp tog dessa egentligen enkla kunskaper att få syn på och börja få i tryck; ändå är de så här sköra så länge grundläggande kulturmönster fortfarande är som de är.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Upp till toppen
Annons: