Annons:
Etikettmassmedia
Läst 1321 ggr
[NeferNefer]
6/20/17, 7:06 PM

Expert om anti-feminism-argument

Det vore skönt om jag slapp höra de här korkade "argumenten" nånsin igen …

https://www.metro.se/artikel/experten-sl%C3%A5r-h%C3%A5l-p%C3%A5-8-vanliga-argument-som-anv%C3%A4nds-mot-feminism

Annons:
Ikajo
6/21/17, 12:23 PM
#1

Jag misstänker att det i hög grad handlar om att skapa halmgubbar. Man argumenterar mot något som ingen har påstått för att på så sätt vrida diskussionen. Inte blir det bättre för det men det förklarar ju en hel del.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
6/21/17, 2:36 PM
#2

Ja, det låter troligt. Jag vet inte om det är bättre eller sämre än att folk verkligen tror på de där konstigheterna …

tarantass
6/21/17, 2:52 PM
#3

Tack för länk. Andas alltid ut litet när jag får se något sådant.

Visserligen vet jag ju att de som vill ha kvar sina halmgubbar bara kommer att hitta nya saker att hänga upp dem på även i en sådan text. (Som här att hon inte starkare betonar att även män far illa, hindras att bli hela människor, av dessa makt- och rollspelsstrukturer.)

Men man får ju ett hopp att en del som varken vet eller tror sig veta så mycket tar in det som står.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
6/21/17, 3:25 PM
#4

En sak det kliar litet i mina fingrar att lägga till gäller själva ordet "feminism". Vad det säger om våra värderingar att så många har så svårt att se feminismen för vad den är därför att de inte kan släppa föreställningen att något som heter något på "femin-" måste utesluta eller motverka (kastrera) män. Samtidigt som kvinnor utan vidare kan vara "skådespelare", "ombudsmän" och "författare" utan att förväntas reagera.

Vad det säger om statusen på det som anses kvinnligt respektive manligt. Kanske peka ut några paralleller, som att kvinnor kan klä sig i förutvarande manskläder och ta förutvarande mansyrken mycket lättare än män "kvinnokläder" och "kvinnoyrken". Att den som har lägre status gärna anammar det som har högre – även när man möter motstånd – men den som har högre status inte gärna vill sänka den – ens när det bara finns vårdjobb kvar i trakten.

Men då måste man väl också förebygga den vanliga kritiken om att en del kvinnor i "kvinnoyrken" själva kan reagera mot män som "gör intrång" och påpeka att den som redan är utsatt (kvinna, lågutbildad, kanske äldre) blir desto räddare om det hen har – jämför allt "småfolk", inte minst män, som faller för SD och liknande – och då blir något som redan var svårt att formulera kort och slagkraftigt ännu mer komplicerat…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Ikajo
6/21/17, 8:14 PM
#5

Det finns säkert mycket i det du säger. Sedan tror jag också att det handlar om hur ord ändrar betydelse över tid och kan bli laddade på ett sätt de inte var från början. Det är förmodligen en av orsakerna till att suffragretrörelsen ändrade namn till feminism eftersom suffragetterna hade kommit att förknippas med högljudda och ibland våldsamma protester.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

tarantass
6/21/17, 8:52 PM
#6

#5: Kanske det. Men då ska man komma ihåg att också ordet "feminist" förknippades (som det har fortsatt förknippas) med precis samma saker i press och bland konservativ eller okunnig allmänhet. (Inklusive "hysteriska fruntimmer", "fula manshaterskor" och allt det där).

Av vilket man också kan lära sig – som en del av svaret till dem som menar "byt namn så har ni fixat det" – att det inte spelar någon roll vad man kallas eller kallar sig: är man impopulär kommer det alltid att svärtas ner. Som med andra lågstatusbeteckningar, till exempel "städfru" som byttes till "städerska" som byttes till "lokalvårdare" som byttes till "hygientekniker"…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: