Annons:
Etikettvardagsfeminism
Läst 662 ggr
DoktorVinter
2017-12-26 12:54

Statement Festival

Emma Knyckare har alltså skapat "Statement Festival", en festival för kvinnor, av kvinnor. FANTASTISKT! Nu skulle jag vilja veta vilka av er som planerar att gå på den! Jag vet att de släpper nya biljetter i januari, så jag kommer vara redo att köpa då. De första biljetterna tog slut på 11 minuter sist. Så jävla sjukt! Tror det kommer vara packat. Men.. Jag är också lite rädd. Med tanke på kvinnohatet som existerar i samhället är jag faktiskt rädd att nån kvinnohatande man kommer plantera en bomb eller skjuta massa folk eller nåt. Jag hoppas inte, men vi har ju sett vad kvinnohat gör mot kvinnor..

Hur som helst, det ska bli jättekul! Hoppas ni också ska dit - då kanske vi ses!!

Annons:
hankans91
2017-12-26 21:33
#1

Vilket jätte kliv mot jämställdheten detta. Men det är faktiskt lite ojämställt detta för denna festival kan ju jämföras med att i Saudiarabien får bara män gå på fotbollsmatcher.

[NeferNefer]
2018-01-05 04:56
#2

#1: På vilket sätt är det jämförbart? Menar du att i Saudiarabien får bara män gå på fotbollsmatcher för att om kvinnor släpps in kommer de att trakassera männen sexuellt och kanske även våldta dem under matchen? Om du på fullt allvar tror det så måste du åtminstone visa upp en källa som bevisar ditt påstående. Och menar du något annat får du förklara det.

hankans91
2018-01-05 17:48
#3

#2 Det är jämförbart för att du stänger ute det ena könet. Att dela på män och kvinnor ser jag inte som lösning utan ett steg bakåt i jämställdheten. Givetvis tycker jag som du att det är problematisk med dessa sexuella trakasarier och våldtäkter som förekommit på festivaler. Mer vakter behövs på festivaler och högre straff på sexualbrott plus mer civilkurage i samhället.

[NeferNefer]
2018-01-05 17:52
#4

#3: Så du kan inte sätta dig in i hur de kvinnor och flickor känner som är oroliga för att råka illa ut, och nu kan gå på festival utan att behöva vara rädda hela tiden? Det var ju tråkigt. Men din jämförelse haltar betänkligt. Det handlar inte om att dela på män och kvinnor, det handlar om att flickor och kvinnor har rätt att gå ut och roa sig och få kulturupplevelser utan att spänna sig och vara på sin vakt hela tiden. Eftersom det inte har funkat så bra hittills på grund av respektlösa tafsare, så tycker jag att det här är en fantastisk idé.

hankans91
2018-01-05 19:35
#5

#4 Jo det kan jag förstå. Men statement festival främjar inte jämställdheten snarare tvärtom den förespråkar till fler evenemang som bara är till för ena könet. Skilda badtider är det bra tycker du? Flickskolor och pojkskolor är det också bra mm? Men det blir nog jättekul fira på att det inte är några män där och att ni tog ett stort kliv mot jämställdhet:/

[NeferNefer]
2018-01-05 19:50
#6

Jag skulle gärna gå till simhallen igen om det fanns tider enbart för kvinnor i just min simhall, så ja. Det var därför jag en gång slutade gå dit, en fick ju aldrig vara ifred för "skojfriska" män.

Annons:
hankans91
2018-01-06 08:48
#7

#6 Det var ju tråkigt att höra att du inte får simma i fred:( Men om man gör så kvinnor får skilda badtider blir det fel för då har ni fått flytta er. Det är de skojfriska männen eller pojkar som är problemet det är dom man ska flytta på. Men jag är bestämd i min åsikt att dela på män och kvinnor gör inte att vi får ett mer jämställt samhälle.

[NeferNefer]
2018-01-06 10:58
#8

#7: Det känns inte som att vi kommer någonvart. Jag håller fast vid det jag tänker och tycker och önskar dig god fortsättning.

Upp till toppen
Annons: