Annons:
Etikettmassmedia
Läst 1031 ggr
Greta G
5/31/18, 4:18 PM

Uppdrag granskning om Fredrik Virtanen

Har nu sett UG som sändes i SvT i går och ifrågasätter starkt deras vinkling, Har även sett hela intervjun med Cissi Wallin där hon blir oerhört illa bemött av UGs reportrar. Hur upplevde ni programmet?

Annons:
moawi
6/6/18, 12:25 AM
#1

Tittade först på dokumentären. Håller helt med om att många medier gjort ett tveksamt arbete rent pressetiskt eftersom de publicerat Virtanens namn utan att han blivit dömd. 

Jag började också få funderingar som: "hm, undra om Virtanen kanske inte är så illa som han framstått, eller om många av anklagelserna är överdrivna" (även om jag samtidigt tänkte att det inte kan vara en slump att så många kvinnor pekat ut honom).

Efter att jag sett bl.a. Cissi Wallins inspelning, den här bloggposten av "14-åringen" och läst en del av den kritik som framkommit så tycker jag det är helt sjukt av Uppdrag granskning att utelämna de väsentliga detaljer som de gör. Att Cissi Wallin ska behöva _tjata_ sig till att få bemöta den del i programmet där speaker-rösten säger att hon fnissade då hon pratade om händelsen med sin kompis är under all kritik. Att de helt å hållet utelämnat det faktum att 14-åringen hade en profilbild där man tydligt ser att det här är ett BARN. Ironiskt att UG gör ett program om dålig journalistik.

Jag är uppriktigt sagt förvånad att det här sänts överhuvudtaget. Granskade journalism är jag all up for, även när det är kontroversiellt. Jag hade inte haft något emot att programmet gjorts för att kritisera medias hantering av fallet, men här känns det som att mycket utrymme ges till Virtanen att bortförklara sig medan vittnesmålen används på ett sätt där väsentliga delar saknas, likaså oberoende expertis utifrån, något som även Wallin påpekar (men som klipptes bort).

Nej, jag blir superless. Hur fan ska kvinnor våga anmäla sexualbrott i ett samhälle där t.o.m. oberoende public service finansierar den här typen av program?

Greta G
6/6/18, 11:33 AM
#2

Ja som Cissi Wallin sa in det inspelade som inte sändes är att det är beklagligt och mycket sorgligt att inte sätta fokus på tystnadskulturen istället, att få fler kvinnor att träda fram istället för att försöka tysta de kvinnor som gör det och bidra till tystnadskulturen. Det finns säkert kvinnor som ljuger om övergrepp men de är så ytterst få i mängden. Vi har inget att "vinna" på att berätta, vi får ofta utstå en så kallad andra våldtäkt genom att bli ifrågasatta och förnedrade över vad som redan är ett extremt jobbigt trauma, varför skulle vi göra det? Att public service bidrar till detta är skamligt.

Upp till toppen
Annons: