Allmänt

Politisk lesbisk

2018-07-09 15:48 #0 av: Greta G

Hej, 

jag har funderat över det här med politisk lesbisk, hur funkar det i praktiken och någon som själv är eller har insyn i någons annan relation? Är ganska nyfiken på det. 

Anmäl
2018-07-09 19:28 #1 av: RC1393

Pga det heteronormativa samhälle vi lever i så kan man både uppleva compulsory heterosexuality (obligatorisk heterosexualitet, vet dock inte om det kallas så på svenska) och internaliserad homofobi och därför ha svårt att uppfatta sin egen läggning för vad den är (man kompromissar till att uppfatta sina känslor gentemot män som ett tecken på attraktion tex). De kvinnor jag läst om som är så kallat ”politiskt lesbiska” är, av min uppfattning, egentligen födda lesbiska, men har kommit på det senare i livet (vilket inte är ovanligt) och tror att man måste ha någon sorts svår fas för att vara ”äkta” lesbisk, eller att man inte får ha haft ett förhållande med en man. I mina öron låter det som okunskap att kalla det för ett politiskt val.

Går det att välja läggning skulle jag vara hetero i och med att jag alltid trott och uppfattat mig själv som det (och dessutom verkligen försökt attraheras av män) tills jag, för snart ett år sedan, gick och blev dökär i en tjej och råkade trilla över termen compulsory heterosexuality nån månad senare och då föll poletten ner. Jag tror därmed inte en sekund att deras läggning varit ett aktivt val, utan snarare en förtryckt läggning, då man inte tyckt man haft anledning att ifrågasätta det vedertagna. Ett rätt utbrett missförstånd är att ”sånt vet man”.

Anmäl
2018-07-09 20:03 #2 av: Greta G

#1.Av det jag har hört är det kvinnor som inte kan se sig själv leva med en man p g a ojämnställdhet och därför valt att leva med en kvinna i stället, sen vet jag inte om det är en fysisk relation eller om de lever i en öppen relation men har inte förstått det som att de har varit lesbiska fast förstått det sent i livet. 

Men för att ställa en privat fråga till dig då vilket du naturligtvis inte behöver svara på men förstod du inte att du var lesbisk om du inte kände dig attraherad av män? Har du aldrig varit kär i en man? Jag anser mig själv vara hetero men önskar jag inte var det nämligen. 

Anmäl
2018-07-09 20:56 #3 av: RC1393

#2 Nej, trodde, som många andra, att jag bara inte träffat den rätta och att mina känslor för kvinnor var platoniska. Och nej, jag har aldrig varit kär i en man.

Jag rekommenderar att du söker på compulsory heterosexuality och läser på om det. Tumblr är inte direkt något bra ställe att söka info på, men det finns en del bloggar som enkelt punktat upp vanliga upplevelser och tecken på comp het som jag inte lyckats hitta någon annanstans, så i det här fallet kan jag tipsa om att söka där.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.