Annons:
Etikettsociala-medier
Läst 763 ggr
Ikajo
2018-07-28 21:30

Året efter #metoo

Nu har det snart gått ett år sedan första avslöjandet kom och sedan dess har rörelsen växt. I Sverige är det många branscher där kvinnor uttalat sig. Kultursverige har genomgått ett flertal skandaler. Hur går era tankar om året? Hur ser ni på framtiden och vilka utmaningar kan offer för sexuella övergrepp stå inför nu tror ni?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Lussan20
2018-09-21 08:49
#1

Opinionen svänger igen!

Vi ska tvingas tillbaka efter #metoo. Nu ska offren skuldtyngas och anmälas. Jag sade det då rörelsen kom igång, då vi till slut vågade ta bladet från munnen och berätta våra svåra historier, -detta kommer att slå tillbaka med stor kraft mot oss själva-..

 Ändå ligger de flesta hemska brotten  fortfarande i kvinnors gömslen i hjärtat.

Frågorna man ställer sig då männen tar till sin makt av okänslighet är många

. Ja visst har någon kvinna anmält en man av hämnd, men vem vill stå upp med skammen i offentligheten? Kränkande rättegångar och visa upp sin skörhet inför advokater. Efter ett brott är man dessutom väldigt skör och sårbar. Att bli anklagad för att ljuga och att man varit med på en kränkande behandling gör att de flesta inte anmäler.

Nu reser sig ett manligt maktpatriarkat igen mot utsatta kvinnor och de som drog igång #metoo backar med rädsla i ögonen.

Män som utsattes för Katolska präster mår dåligt hela livet och får respekt. Men kvinnor från späd ålder som kränkts och våldtagits ska kväsas och tystas.

I mitt arbete har jag mött dessa trasiga själar som aldrig fick bli det de var ämnade att bli och än idag så får vi höra att skulden ligger hos kvinnan att mannen inte kan styra sina kroppar. Därför täcker sig kvinnor fast problemet är mannens.

Varför blundar så många? Tänker männen på sina döttrar och fruar?

Jag måste tillstå att jag förstår att kvinnan är mindre värd nu. Jag ser det och förstår inte hur detta ska kunna ändras då de som borde vara våra försvarare inte tycks reagera på alla dessa hemska brott mot kvinnor och barn. Själen är en känslig del av människan och kvinnors själar är känsligare därför blir skadorna stora. Tilliten och tilltron utöver kroppsliga skador blir stora. Sker sedan våldtäkten i hemmet så är tilliten för män borta.

Vi måste fortsätta framåt för de unga flickor som står näst på tur att göra våra dyra erfarenheter. Stå upp för allas lika värde. Mvh/WL🌺-

Shadowone
2018-09-22 07:00
#2

Jag undrar om politikerna bör sitta och prata om problematiken gällande våldtäktsmän som sitter inte för kort tid eller blir frikänd. Tycker det är skamligt att det blir såhär på det viset. Nu känner man bara trötthet på allt som händer. Ledsen kropp liksom att det är negativt liksom. Det är ungefär som den förbaskade hagamannen som löper på fri fot liksom och tar för sig och skapar nya offer. Typisk. Men om man ska jämföra den amerikanska  metoo och den svenska metoo så verkar det gå bättre i USA än här i Sverige. Det känns fruktansvärt. Jag har ingen förklaring varför det går bättre i USA än i Sverige. Men det lär inte bli bättre när Donald Trump sitter i makten heller.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Lussan20
2018-09-22 08:25
#3

Kvinnans ansvarsbörda för sin kropp och männens är övermäktigt att bära.

Idag behöver vi inte dränka oss av skam då vi blir med barn utanför äktenskapet, abort har  inte alltid varit en rättighet , då fick man lämna barnet till änglamakerskor då ingen möjlighet fanns att försörja ett barn,-de kvinnorna gjorde barn till änglar-, det dödade alltså barnet.

Men  abort vill åter igen begränsas av män. Vi ska vara forskningsobjekt för nya preventivmedel, allt för att skydda våra liv. Då blir abort hos kvackare vanligare igen och många kvinnor dör.

Min kropp är min och inget nöjesfält för män. Vi är till för vår egen skull, inte för männen. Ett nej är ett nej. Jag är också hemskt trött på alla brott mot kvinnor, alla dessa unga flickor som mördas och kastas i diken som trasor utan värde. Vi själva måste kämpa mer, sluta behaga på olika sätt.

Hitta tryggheten i oss själva och duger det inte så får det väl vara då, det går bra det också.

Jag ser småflickor på 14-15 år med uppsvällda läppar som tror det ska vara så? Värdet är ofta ibland det att en kille gillar det han ser. Därför kan nätpedofiler komma åt dessa osäkra flickor.

Så fegt att slå kvinnor och barn, att våldta och skända de som är mindre.

Jag mår illa då jag hör om allt detta, inte ens hos läkaren eller Kyrkan är våra barn trygga. Nej en ny moral måste till och att värdet på alla människor är lika.  Fram i ljuset med allt som sker mot kvinnor och barn.

Hur många blir och blev tafsade på då man var liten? Frihet på alla plan önskar jag mig…Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: