Feministiska frågor

Har feminismen gått för långt?

2018-10-27 13:01 #0 av: Loris M

En mycket läsvärd artikel av Heidi Avellan som skriver: 

"Men har inte feminismen gått för långt, så där som det påstås? Nej. Det har den inte. En påminnelse om detta var nyheten om kvinnan som på studentbalen utsågs till ”Årets fuckgirl” – trots #metootider. Och nej, det var ingen hederstitel, det var bara high school movie–svenska för slampa.." /.../

"I konservativa tider står kvinnofrihet under attack. Extremhögern med Steve Bannon som portalfigur och Donald ”grab them by the pussy” Trump som relationsexpert ser – med rätta – feminismen som det största hotet mot den patriarkala samhällsordning de vill ha.

Feminismen har aldrig varit bekväm för de konservativa i Sverige heller. Och nu får de flankstöd från Sverigedemokraternas tidsresa till ett inbillat 50-tal med vidhängande kvinnoroll: abortmotstånd, vårdnadsbidrag, pappamånadsstopp. Till och med sambeskattning har fladdrat förbi."

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-26/nuckan-slampan-hemmafrun

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-10-27 13:12 #1 av: Wonnalesan

Vi är ett träd med djupa djupa rötter, aldrig ger vi upp!

Så tänker jag ! Härskartekniker, våld misshandel, kvinnomord, våldtäkt, lägre lön för samma jobb. Bara för att vi är kvinnor! Den som upplevt kvinnoförtryck vet hur det ser ut. Det är manismen som fortfarande inte lärt sig . Jag kämpar till slutet! Jag sjunker med flaggan i topp!  Mvh/WLVinkar

Anmäl
2018-10-27 14:05 #2 av: [NeferNefer]

Jag står bredvid er, stadigt och med öppna ögon. 

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2018-11-25 19:57 #3 av: BlåPastell

Feminism kämpar för allas lika värde, det är inte att gå för långt så länge det är målet och resultaten.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.