Annons:
Etikettfeministiska-frågor
Läst 1776 ggr
Loris M
10/27/18, 1:01 PM

Har feminismen gått för långt?

En mycket läsvärd artikel av Heidi Avellan som skriver: 

"Men har inte feminismen gått för långt, så där som det påstås? Nej. Det har den inte. En påminnelse om detta var nyheten om kvinnan som på studentbalen utsågs till ”Årets fuckgirl” – trots #metootider. Och nej, det var ingen hederstitel, det var bara high school movie–svenska för slampa.." /…/

"I konservativa tider står kvinnofrihet under attack. Extremhögern med Steve Bannon som portalfigur och Donald ”grab them by the pussy” Trump som relationsexpert ser – med rätta – feminismen som det största hotet mot den patriarkala samhällsordning de vill ha.

Feminismen har aldrig varit bekväm för de konservativa i Sverige heller. Och nu får de flankstöd från Sverigedemokraternas tidsresa till ett inbillat 50-tal med vidhängande kvinnoroll: abortmotstånd, vårdnadsbidrag, pappamånadsstopp. Till och med sambeskattning har fladdrat förbi."

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-26/nuckan-slampan-hemmafrun

Annons:
Lussan20
10/27/18, 1:12 PM
#1

Vi är ett träd med djupa djupa rötter, aldrig ger vi upp!

Så tänker jag ! Härskartekniker, våld misshandel, kvinnomord, våldtäkt, lägre lön för samma jobb. Bara för att vi är kvinnor! Den som upplevt kvinnoförtryck vet hur det ser ut. Det är manismen som fortfarande inte lärt sig . Jag kämpar till slutet! Jag sjunker med flaggan i topp!  Mvh/WL👋

[NeferNefer]
10/27/18, 2:05 PM
#2

Jag står bredvid er, stadigt och med öppna ögon.

BlåPastell
11/25/18, 7:57 PM
#3

Feminism kämpar för allas lika värde, det är inte att gå för långt så länge det är målet och resultaten.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Flower97
2/15/19, 10:33 PM
#4

#3 Jag instämmer!

Vildamyra2
3/8/19, 6:01 PM
#5

Feminismen så som det ser ut idag anser jag vara ineffektiv och lägger focus på helt fel områden. Att försöka bryta traditionella könsnormer i förskolan och lägga sig i vad barn ska leka med ur ett feministiskt perspektiv är helt fel väg att gå. Detta är ett slags experiment som utspelar sig i våra skolor som troligtvis inte kommer leda till någon ökad jämställdhet. Samtidigt som vi börjat få ett alltmer otryggt samhälle speciellt för kvinnor. Statistik visar att våldtäkter ökar och i våra utanförskapsområden utsätts allt fler kvinnor för hedersrelaterat våld. Det är problematiskt! Inte att lilla Kalle hellre ville leka med bilar än med dockor.

Lussan20
3/9/19, 7:52 AM
#6

Fredrika Bremer var en kvinna som slogs för att mansagan skulle förbjudas. Alltså rätten att klå upp sin fru!

 barnagan togs inte bort förrän 1979 och för föräldrar att aga barn 1966. Hon var en kämpe som slogs för att få bort även mannens rätt att tilltvinga sig sex och för djurens rätt. Jag är glad att min pappa kallade mig Fredrika Bremer!

Vår kamp går vidare,aldrig ger vi upp…Mvh/WL🌺

Annons:
Aasi1
3/24/19, 11:04 PM
#7

Något som många feminister missar är de stora verkliga problemen som tex ökade otryggheten för kvinnor, hederskultur och ökade våldtäkter. När det gäller dessa frågor så har feminismen inte gått för långt, tvärt om! När det gäller inkvotering på arbeten, krav på att byta ut "här går man" och genuspedagogik i förskolan som innebär att man lägger sig i barns val av lekar. Ja då har feminismen gått förlångt. Det blir väldigt problematiskt då vissa femisismer påstår att kön inte existerar utan bara är en social föreställning. Om en pojke vill leka med sin brandbil ska han väll få göra det utan att det kommer några PK pekpinnar. Barns fria lekar är inte ett problem. Feministerna måste våga tag i det verkliga jämnställdshets problemen som faktisk finns i vårat samhälle istället för att hitta problem där det egentligen inte finns några.

Loris M
3/25/19, 8:36 AM
#8

#7 Inte många rätt i ditt inlägg. Genuspedagogik innebär INTE att pojkar inte ska få leka med bilar. Det är en misstolkning som ofta används av de som är kritiska till genuspedagogiken, inte förstår den och ibland medvetet förvränger den. Genuspedagogik innebär att både pojkar och flickor ska få samma möjligheter att välja de lekar de vill utan att styras av normativa sätt att tänka kring pojkars och flickors lek.

Kan inte feminister (och alla andra) arbeta med det som du kallar för "verkliga problem" och andra jämställdhetsproblem samtidigt? Måste man välja? På dig låter det som att jobbar vi med att kvinnor och män ska ha samma lön för samma arbete kan vi inte jobba med hedersförtryck också.

Josefin Nilsson är ett exempel på att även vi har "verkliga problem", men dessa vill vi helst inte prata om. Det är lättare att prata om de där andra med konstiga seder och hederskulturer än om en svensk man som slänger in en kvinna i en vägg med sådan kraft att det blir ett hål i väggen. Den mannen får villkorlig dom och den mannen är det synd om, för varför ta upp något som är gammalt, något som han redan straffats för, heter det i medier. Dessa förövare försvarar vi och viftar bort. Men Josefin är inte  ensam. Många, många svenska kvinnor blir misshandlade, våldtagna, utsatta för psykisk misshandel av sin partner eller närstående dagligen. När de anmäler blir de inte trodda på trots bevisning. Den absolut farligaste platsen för en kvinna är hennes eget hem. Det är verkliga problem det också. Och nej, feminister missar inte "de stora verkliga problem" utan det är du som missar och nonchalerar de andra minst lika viktiga och verkliga problem.

Lussan20
3/25/19, 10:04 AM
#9

Dåliga argument att ta genusfrågor som exempel.

Män har hemska åsikter om man läser på  andra forum med högt i tak. Det är skrämmande hur mycket hat som finns hos många män mot kvinnor.

Ändå har de säkert mödrar som fött dom och alla är komna från en kvinnas kropp. Han som slog JN hade misshandlat fler kvinnor kända i teater och filmvärlden.

Han kallade JN för fet gris från inavelshåla? Man går loss på hennes problem med smärtstillande, men efter misshandeln fick hon operera in skruvar i ryggen med hemsk smärta som följd.

Men de har alltid kommit undan de männen som slår, våldtar och skändar, så nu lyser protesternas röda färg i deras ansikten.

Men vi har fått nog nu och vare sig det är hederskulturer, kändisar och vanliga sk män som slår och våldtar i hemmet så måste vi stärka alla kvinnors rätt till sina egna kroppar och att ett nej är ett nej….Så bra skrivet Loris M🤗från WL

Loris M
3/25/19, 11:04 AM
#10

#9 🤗

Jenny Holmsson
11/8/19, 3:55 PM
#11

Det är hårda tider. Jag hoppas på en förändring i världen.

Jenny Holmsson
11/8/19, 3:55 PM
#12
Upp till toppen
Annons: