Annons:
Etikettpolitik
Läst 1452 ggr
Joel95a
2019-02-15 00:31

Oliktänkande

Hejsan, jag är ny här på iFokus, och undrar vad ni har för uppfattning om nationalism? Det skiljer sig en viss skillnad mellan dessa ideologier, och jag försöker lista ut hur vi kan acceptera varandra bättre. Oliktänkande är något vi i Sverige behöver bli bättre på.

Annons:
[Ay'e]
2019-02-15 17:06
#1

#0 Nu är jag inte det minsta feminist tvärtom jag är motståndare  men du skriver nåt väldigt bra, Oliktänkande är något vi i Sverige behöver bli bättre på.

Det kan jag hålla med dig om fullt ut  för oliktänkande är nåt som vi borde bli bättre på även om meningar går isär och diskussioner kan gå väldigt högt i tak så är det en utmaning och man lär sig om andras värderingar och ideologier även om man inte alls håller med varandra.

Något som blivit väldigt vanligt inom feministiska och vänsterextrema   grupper är att tysta andra som tänker olika och varför undrar jag när vi istället kan lära oss nåt av varandra och inse att vi är inte lika alla gånger,vi ser olika på saker och det är just det som utgör mångfald, mångfald är ett honnörsord som är positivt så varför inte lära av varandra oavsett man håller med eller inte.

Ingen kan göra om nån annan eller ta ifrån dom deras ideologier och det är det inte frågan om heller men att våga möta diskussion oavsett det är IRL eller på nätet utan att tysta andra det ger både kunskap och insikt i andra människors tankar och värderingar nåt vi borde ta till vara på för som jag skrev så lär vi av varandra oavsett vi håller med varandra  eller ej. 

Jag som icke feminist har läst på om ämnet för jag vill veta  och jag vill sätta mig in men jag förstår inte den ideologin alls tvärtom jag tar stort avstånd men jag har fått kunskaper med mig som jag har utbyte av i olika politiska sammanhang.

Jag brukar inte skriva på den här sajten eftersom jag är en motståndare till feminism men jag tycker du skriver så bra i orden oliktänkande är något vi i Sverige behöver bli bättre på och det håller jag fullständigt med dig om.

Ikajo
2019-02-18 22:19
#2

Nationalism är en ideologi som bygger på idén att det egna landet är bättre och överordnat. Det är också en ideologi som har starka kopplingar till fascism, nazism och rasism. Samtliga ideologier är emot olikheter och straffar oliktänkande. Nationalism kommer också med idén om du är en landsförrädare om du inte lever efter de ideal som dess anhängare har bestämt. Dessa ideal är ofta rasistiska och grovt kvinnofientliga samt homofobiska. I mer våldsamma inriktningar kan detta uttryckas i dödligt våld.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Shadowone
2019-11-12 21:16
#3

Nationalism. En typisk mansroll om själva nationen. Som man var man alltid osäker i många saker. Det som var främmande ville man inte ha med och göra, eller se det som en hotbild. Det är en omvänd tankesätt än vad kvinnor har haft. Som kvinna vill man alltid undersöka saken innan man ser det som ett hotbild över huvudtaget. Jag tror vi män är lite mer rädda för förändring även om vi inte erkänner detta själv medans kvinnor välkomnar förändringen om denna ämne är God och inte gör något ont. Förstår ni min teori. Eller måste jag förklara det bättre. Eller var det dumt eller.

Am I man or woman. No. I'm genderless.

Lakritsstjärna
2019-12-26 01:32
#4

Håller med om att oliktänkande är något vi behöver bli bättre på. Jag är kvinna men kallar mig inte heller för feminist. Så vet inte riktigt hur jag kom in här. nationalism för mig är att vilja förena en nation och värna kunskapen om den gemensamma historian och kulturen. Nationalism har tyvärr fått dåligt rykte men har egentligen inget med rasism att göra. Bara för att man gillar sitt land och sin kultur så behöver det inte innebära att man ogillar andra länder och deras kultur.

Upp till toppen
Annons: