Har feminismen gått för långt?
En mycket läsvärd artikel av Heidi Avellan som skriver:
"Men har inte feminismen gått för långt, så där som det påstås? Nej. Det har den inte. En påminnelse om detta var nyheten om kvinnan som på studentbalen utsågs till ”Årets fuckgirl” – trots #metootider. Och nej, det var ingen hederstitel, det var bara high school movie–svenska för slampa.." /…/
"I konservativa tider står kvinnofrihet under attack. Extremhögern med Steve Bannon som portalfigur och Donald ”grab them by the pussy” Trump som relationsexpert ser – med rätta – feminismen som det största hotet mot den patriarkala samhällsordning de vill ha.
Feminismen har aldrig varit bekväm för de konservativa i Sverige heller. Och nu får de flankstöd från Sverigedemokraternas tidsresa till ett inbillat 50-tal med vidhängande kvinnoroll: abortmotstånd, vårdnadsbidrag, pappamånadsstopp. Till och med sambeskattning har fladdrat förbi."
https://www.sydsvenskan.se/2018-10-26/nuckan-slampan-hemmafrun
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Vi är ett träd med djupa djupa rötter, aldrig ger vi upp!
Så tänker jag ! Härskartekniker, våld misshandel, kvinnomord, våldtäkt, lägre lön för samma jobb. Bara för att vi är kvinnor! Den som upplevt kvinnoförtryck vet hur det ser ut. Det är manismen som fortfarande inte lärt sig . Jag kämpar till slutet! Jag sjunker med flaggan i topp! Mvh/WL👋
Jag står bredvid er, stadigt och med öppna ögon.
Feminism kämpar för allas lika värde, det är inte att gå för långt så länge det är målet och resultaten.
https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber
#3 Jag instämmer!
Feminismen så som det ser ut idag anser jag vara ineffektiv och lägger focus på helt fel områden. Att försöka bryta traditionella könsnormer i förskolan och lägga sig i vad barn ska leka med ur ett feministiskt perspektiv är helt fel väg att gå. Detta är ett slags experiment som utspelar sig i våra skolor som troligtvis inte kommer leda till någon ökad jämställdhet. Samtidigt som vi börjat få ett alltmer otryggt samhälle speciellt för kvinnor. Statistik visar att våldtäkter ökar och i våra utanförskapsområden utsätts allt fler kvinnor för hedersrelaterat våld. Det är problematiskt! Inte att lilla Kalle hellre ville leka med bilar än med dockor.
Fredrika Bremer var en kvinna som slogs för att mansagan skulle förbjudas. Alltså rätten att klå upp sin fru!
barnagan togs inte bort förrän 1979 och för föräldrar att aga barn 1966. Hon var en kämpe som slogs för att få bort även mannens rätt att tilltvinga sig sex och för djurens rätt. Jag är glad att min pappa kallade mig Fredrika Bremer!
Vår kamp går vidare,aldrig ger vi upp…Mvh/WL🌺
Något som många feminister missar är de stora verkliga problemen som tex ökade otryggheten för kvinnor, hederskultur och ökade våldtäkter. När det gäller dessa frågor så har feminismen inte gått för långt, tvärt om! När det gäller inkvotering på arbeten, krav på att byta ut "här går man" och genuspedagogik i förskolan som innebär att man lägger sig i barns val av lekar. Ja då har feminismen gått förlångt. Det blir väldigt problematiskt då vissa femisismer påstår att kön inte existerar utan bara är en social föreställning. Om en pojke vill leka med sin brandbil ska han väll få göra det utan att det kommer några PK pekpinnar. Barns fria lekar är inte ett problem. Feministerna måste våga tag i det verkliga jämnställdshets problemen som faktisk finns i vårat samhälle istället för att hitta problem där det egentligen inte finns några.
#7 Inte många rätt i ditt inlägg. Genuspedagogik innebär INTE att pojkar inte ska få leka med bilar. Det är en misstolkning som ofta används av de som är kritiska till genuspedagogiken, inte förstår den och ibland medvetet förvränger den. Genuspedagogik innebär att både pojkar och flickor ska få samma möjligheter att välja de lekar de vill utan att styras av normativa sätt att tänka kring pojkars och flickors lek.
Kan inte feminister (och alla andra) arbeta med det som du kallar för "verkliga problem" och andra jämställdhetsproblem samtidigt? Måste man välja? På dig låter det som att jobbar vi med att kvinnor och män ska ha samma lön för samma arbete kan vi inte jobba med hedersförtryck också.
Josefin Nilsson är ett exempel på att även vi har "verkliga problem", men dessa vill vi helst inte prata om. Det är lättare att prata om de där andra med konstiga seder och hederskulturer än om en svensk man som slänger in en kvinna i en vägg med sådan kraft att det blir ett hål i väggen. Den mannen får villkorlig dom och den mannen är det synd om, för varför ta upp något som är gammalt, något som han redan straffats för, heter det i medier. Dessa förövare försvarar vi och viftar bort. Men Josefin är inte ensam. Många, många svenska kvinnor blir misshandlade, våldtagna, utsatta för psykisk misshandel av sin partner eller närstående dagligen. När de anmäler blir de inte trodda på trots bevisning. Den absolut farligaste platsen för en kvinna är hennes eget hem. Det är verkliga problem det också. Och nej, feminister missar inte "de stora verkliga problem" utan det är du som missar och nonchalerar de andra minst lika viktiga och verkliga problem.
Dåliga argument att ta genusfrågor som exempel.
Män har hemska åsikter om man läser på andra forum med högt i tak. Det är skrämmande hur mycket hat som finns hos många män mot kvinnor.
Ändå har de säkert mödrar som fött dom och alla är komna från en kvinnas kropp. Han som slog JN hade misshandlat fler kvinnor kända i teater och filmvärlden.
Han kallade JN för fet gris från inavelshåla? Man går loss på hennes problem med smärtstillande, men efter misshandeln fick hon operera in skruvar i ryggen med hemsk smärta som följd.
Men de har alltid kommit undan de männen som slår, våldtar och skändar, så nu lyser protesternas röda färg i deras ansikten.
Men vi har fått nog nu och vare sig det är hederskulturer, kändisar och vanliga sk män som slår och våldtar i hemmet så måste vi stärka alla kvinnors rätt till sina egna kroppar och att ett nej är ett nej….Så bra skrivet Loris M🤗från WL
#9 🤗
Det är hårda tider. Jag hoppas på en förändring i världen.
OBS detta är inte helt mina åsikter utan snarare en tanke om vad som bör ifrågasättas så tar ur ett "djävulens perspektiv" så att säga.
Retoriska frågor och EXTREMT provocerande men finns sanning.
Vet inte vart gränsen går för vad man får skriva men har inga påhopp, inga kränkningar och som värst sanna observationer. Sen hur man känner för det är en annan sak och målet är inte att trigga utan snarare att tänka efter vad borde feminism vara egentligen då det är så splittrat som begrepp.
Beror på vem man talar med och hur man talar samt vad som egentligen menas.
Tråkigt nog är detta en infekterad debatt där människor hellre blir kränkta och kommer med personliga påhopp istället för att ifrågasätta saker på ett trevligt sett och det finns för och nackdelar med allt i liver även ismer.
Talar vi radikalfemism (kommunism med fokus på kvinnor) eller "libertarian feminism." (mer jämställdhet och den frihet som finns i västvärlden)
Om du som person inte vågar följa en tanke till det mest extrema, hur vet du att du har rätt om du rädd för vad du kan finna? Nog med disclaimers. Men varning för känsliga läsare.
En provocerande tankelek jag hade.
Feminismen ursprung kommer från kommunism. Man såg att det fanns klasskillnader. Från det såg man att bland rika fanns det skillnader mellan män och kvinnor.
Så feminism kan säga att det är:
kvinnor vs män och rika män är ett problem (patriarkat)
Kommunism:
fattiga vs rika (miljardärer)
Nazism:
De som passar in på vad nazister gillar vs judar och rika judar specifikt (banker)
Se likheter? Man har en grupp och målar ut en annan som en fiende där det inte kanske finns någon. Oftast ses rika som ett problem men det är irrelevant för det jag tänkte skriva.
Säg att jag var en högt uppsatt man i patriarkatet som nu såg kvinnor som ägodelar eller något att utnyttja.
Borde jag inte då inte bara anställa snygga tjejer om jag kan komma undan med att vara sliskig och betala mindre för samma arbete?
Borde jag inte älska den sexuella frigörelsen kvinnor har eftersom ju mindre stigma det är för kvinnor, desto fler och lättare blir det att förföra och löpa indrekt via champange på klubben eller locka på säg tinder.
Vore det inte perfekt för mig att kvinnan är fri då jag själv är det och därav kan ha flera kvinnor utan konsekvenser?
Är det inte fantastiskt att kvinnor går lättklädda så man kan åskåda deras kroppar eller får tillgång till det utan att binda sig det minsta?
Är det också inte underbart att man får allt ett giftermål har att erbjuda utan att behöva lova bort häften man äger och kan lämna vid vilket tillfälle man än vill för att man tröttnat?
Älskar feminismen då den frigjorde den rika och fattiga mannen på olika sätt.
Man slipper knega hela dagen för att ta hand om någon annan.
Istället för att kvinnan ska få mycket av mannens lön då han hade totalt ansvar för att familjen hade det bra, så lurade man i kvinnan att leka med sitt egna barn hela dagen och laga middag är förtryck.
Gå jobba på dagis istället. Ta hand om 20 barn som inte är dina egna och tjäna för lite för att ha råd med ett bra liv ensam endå och du kanske inte får tid att uppfostra ditt egna barn men det är lugnt för staten get dig bidrag så fattiga män kan betala för dig och så jag kan byta ut dig mot en yngre modell.
Fler arbetare betyder mindre jobb, mindre jobb betyder lägre lön eftersom arbetare tävlar om löner och är således kapitalism snarare än kommunismen som feminismen är baserad på. Googla löneökningar vs inflation, företags vinster vs löner och liknande.
Allt feminismen ger gynnar män i patriarkatet. Är det verkligen fienden då eller är feminismen skapad av patriarkatet för att göra kvinnor billigare och lättmanipulerade?
Dem män som vill ha giftermål och evig kärlek, den vanliga mannen däremot får svårt att tävla i en tid av överflöd, en illusion av ett perfekt liv du kan se på instagram.
Om feminism va så bra borde kvinnor inte vara lyckligare än någonsin?
Om feminism handlade om att ta tillbaka sin sexualitet hur kommer det sig att den är så lätt köpt idag gentemot när den värderades?
Bara tankar sådär. Menar så klart inget illa men fascinerande att dem som tjänar mest på feminism är vad feminister kallar för patriarkat.
Står 100% för jämställdhet så är helt nöjd med nuvarande situation då det också ger män friheten att inte dejta eller gifta sig. Kan leva mitt liv i fred och filosofera.
Har inget intresse av att lägga mig i andras affärer utan tycker mest att det är intressant att beskåda när människor säger sig stå på en sida men stödjer sin fiende.